Yazın sıcağı bastırdığı zaman, insanın aklına serinlemenin türlü yolları gelir. Kimisi vantilatöre sarılır, kimisi deniz kenarına kaçar. Ama şu NIBE ısı pompası da var ya, yazın o kavurucu sıcaklarında insanı serinletir mi acaba? İşte bu soru aklıma takıldı geçen gün. Dedim ki, "Bu alet kışın evi sıcacık yapıyor, peki ya yazın?" Vallahi, düşündüm taşındım, bu konuyu biraz araştırayım dedim.
Bir arkadaşım var, adı Mehmet. Mehmet, geçen yaz evine bir NIBE ısı pompası taktırmış. "Abi," dedi, "bu cihaz var ya, benim yazın kurtarıcım oldu." Şaşırdım tabii. Mehmet'in anlattığına göre, ısı pompası sadece kışın ısıtmakla kalmıyor, yazın da serinletiyormuş. Nasıl oluyor bu iş? Zaten Mehmet de tam bir teknoloji meraklısı. Anlattı anlattı, ama benim kafada bin bir soru işareti... "Nasıl yani, hem ısıtıyor hem soğutuyor mu bu alet?" diye sordum. O da başladı anlatmaya: "Bak şimdi, bu sistemler aslında ortamdan ısı transferi yapıyor. Yani, kışın dışarıdan alıp içeriye verirken, yazın tam tersini yapıyor." İlginç geldi bana.
Bu ısı pompası teknolojisi, kulağa biraz bilimkurgu gibi geliyor aslında. Dışarıda kavurucu bir güneş, içeride ise serin bir esinti... Mehmet'in dediğine göre, bu cihazlar enerji tüketimi açısından da oldukça verimliymiş. Yani, hem doğayı düşünüp hem de cebini koruyorsun. Bir taşla iki kuş vurmak gibi bir şey. "Aman abi, bu kadar tasarrufa kim hayır der," dedim kendi kendime. Hem serinlemek hem de enerji tüketimini azaltmak güzel bir fikir. Ama tabii, her şey teoride güzel. Pratikte ne oluyor, orası da önemli.
Şimdi düşünün, o sıcak yaz günlerinde dışarıdan eve geliyorsunuz. İçeride sizi bekleyen o serin hava var ya, işte o paha biçilemez. Ama bu NIBE ısı pompası, gerçekten de Mehmet'in anlattığı gibi yazın soğutma yapıyor mu? Aslında evet. Doğru kurulum ve ayarlamalarla, bu cihazlar yazın da harikalar yaratabiliyor. Kim derdi ki bir gün ısı pompası, yazın sıcağında en iyi arkadaşımız olacak? Ama işte, teknoloji böyle bir şey, her zaman bir adım önde.